söndag 11 november 2012

NO-läxa/tävling

I onsdags hade vi förmånen att ta del av elevernas redovisningar av väderprognoser. De fick ihop det riktigt bra Kriterierna var t.ex att få till en rimlig prognos med temperaturer, fronter, nederbörd och väderstreck. Nederbörden skulle vara anpassad efter temperatur.

Och så bara en liten påminnelse om läxan i NO till onsdag.
Tror att de flesta har koll på läget, men för säkerhets skull kommer en liten påminnelse.

Som avslutning på området som handlar om värme, väder och temperatur har eleverna en läxa som går ut på att bygga en "termos" gjord av en 50cl PET-flaska. Det går ut på att isolera den så att den håller värmen länge- eller längst! Vi har en tävling på onsdag där vi kommer att mäta temperaturen och göra diagram för att kunna jämföra temperaturförändringarna.



Utdrag ur kunskapskraven i fysik för år 6 (e-nivå)


Eleven kan genomföra enkla undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I arbetet använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra sina och andras resultat och för då enkla resonemang om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt bidrar till att ge förslag som kan förbättra undersökningen. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av sina undersökningar i text och bild.Eleven har grundläggande kunskaper om fysikaliska fenomen och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av fysikens begrepp. Eleven kan också beskriva och ge exempel på energikällor, energianvändning och isolering med viss koppling till energins oförstörbarhet och flöde. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar